Hürmüz Boğazı’nda taşımacılık yapmanın maliyeti ve riski arttı!

Hürmüz Boğazı Güvenlik Endişeleri Nedeniyle Petrol Taşımacılığı Maliyetlerinde Artış Yaşanıyor

İsrail’in İran’a saldırıları sonrası başlayan çatışmalar, Hürmüz Boğazı’na ilişkin güvenlik endişelerini artırdı ve petrol taşımacılığı maliyetlerinde ciddi yükselişler yaşandı.

Basra Körfezi’nin ağzında bulunan dar su yolu Hürmüz Boğazı, Orta Doğu’daki petrol ve sıvılaştırılmış doğal gaz üretimini dünya pazarlarına bağlıyor. Bu stratejik geçidin kapanması durumunda küresel piyasalarda büyük sıkıntılar yaşanabilir.

Hürmüz Boğazı, dünya genelinde deniz yoluyla taşınan ham petrolün yaklaşık üçte birine ev sahipliği yaparken, başta Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri olmak üzere Orta Doğu ülkelerinin petrol sevkiyatında kritik bir rol oynamaktadır. Günde yaklaşık 20 milyon varil petrol ve petrol ürünü bu boğazdan taşınmaktadır.

Çin, Hindistan, Japonya ve Güney Kore gibi Asya ülkelerine yapılan sevkiyatların önemli bir bölümü de Hürmüz Boğazı üzerinden sağlanmaktadır. Ayrıca, küresel LNG ticaretinin yüzde 20’si de bu boğazdan geçmektedir.

Şu ana kadar doğrudan bir saldırı ya da kapatma yaşanmasa da, tanker operatörleri Hürmüz Boğazı geçişlerine daha temkinli yaklaşmaktadır, bu da piyasada gemilere olan erişilebilirliği azaltmaktadır. Bu durum, yakıt taşımanın risk ve maliyetinin artmasına neden olmaktadır.

Navlun Fiyatlarındaki Artışlar Dikkat Çekiyor

Londra Menkul Kıymetler Borsası’ndan alınan bir rapora göre, Orta Doğu’dan Çin’e giden ham petrol tankerleri için referans navlunlar çatışma öncesine göre yüzde 61 artarak 72,4 Worldscale puana yükselmiştir. Diğer rotalarda da benzer artışlar gözlemlenmektedir.

Orta Doğu’dan Japonya’ya yapılan sevkiyatlar için referans navlunlar da büyük yükselişler yaşamaktadır. Bu durum, yıl başından bu yana navlun fiyatlarının ciddi şekilde arttığını göstermektedir.

İran’ın Hürmüz Boğazı’nı Kapatma Riski Düşük Gözüküyor

Uluslararası Para Fonu (IMF) ve Oxford Üniversitesi tarafından derlenen verilere göre, Hürmüz Boğazı’nı kullanan tanker sayısında belirgin bir düşüş yaşanmıştır. Bu durumun, taşımacılık şirketlerinin temkinli davranmasıyla ilişkili olduğu düşünülmektedir. Şu ana kadar boğazın kapatılması riski düşük olsa da, güvenlik endişeleri petrol taşımacılığı maliyetlerinde artışa neden olmaktadır.

Related Posts

Altın yükselişe geçti: Yeniden düşer mi?

Alım-satım yapacaklar ve yatırımcıların yakından takip ettiği altın fiyatlarında son günlerde dalgalı bir hava hakim. Haftayı düşüşle açan altın, dün düşüşe geçti Küresel gerilimlerden etkilenen altın fiyatları yeni haftaya, ABD’den gelen tarım dışı …

14 yıl sonra uyanan Bitcoin cüzdanları piyasayı salladı: 2,5 milyar dolarlık transfer

14 yıl sonra uyanan Bitcoin cüzdanları piyasayı salladı: 2,5 milyar dolarlık transfer

OECD: Yaşlı nüfus ileride daha fazla çalışmak durumunda kalacak

Raporda, 2060 yılı itibariyle 65 yaş üstü nüfusun toplam nüfusun yarısından fazlasını oluşturacağı kaydedildi

Çekya hazinesi dövizle doldu

Çekya’nın döviz rezervleri Haziran 2025’te 161.1 milyar dolara yükselerek son üç yılın en yüksek seviyesine çıktı. Çekya Merkez Bankası’nın yayımladığı verilere göre, Mayıs ayında 159.1 milyar dolar olarak revize edilen rakamdan sonra yaşanan bu …

Bakan Kacır: Güçlü uluslararası iş birlikleri içinde yer almaya devam edeceğiz

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Cenevre’de düzenlenen Dünya Fikri Mülkiyet Teşkilatı (WIPO) Bakanlar Politika Diyaloğu Toplantısı’na katıldı.

Maden suları için toplatma kararı

Almanya genelinde GUT&GÜNSTIG, GOOD&CHEAP ve Naturalis gibi ünlü markalara ait maden suşarı için toplatma kararı çıktı. Söz konusu markalara ait ürünlerin belirli partilerinde analizler yapıldı. Sonuçta bakteriyel kontaminasyon şüphesi ortaya çıktı …