Hürmüz Boğazı’nda taşımacılık yapmanın maliyeti ve riski arttı!

Hürmüz Boğazı Güvenlik Endişeleri Nedeniyle Petrol Taşımacılığı Maliyetlerinde Artış Yaşanıyor

İsrail’in İran’a saldırıları sonrası başlayan çatışmalar, Hürmüz Boğazı’na ilişkin güvenlik endişelerini artırdı ve petrol taşımacılığı maliyetlerinde ciddi yükselişler yaşandı.

Basra Körfezi’nin ağzında bulunan dar su yolu Hürmüz Boğazı, Orta Doğu’daki petrol ve sıvılaştırılmış doğal gaz üretimini dünya pazarlarına bağlıyor. Bu stratejik geçidin kapanması durumunda küresel piyasalarda büyük sıkıntılar yaşanabilir.

Hürmüz Boğazı, dünya genelinde deniz yoluyla taşınan ham petrolün yaklaşık üçte birine ev sahipliği yaparken, başta Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri olmak üzere Orta Doğu ülkelerinin petrol sevkiyatında kritik bir rol oynamaktadır. Günde yaklaşık 20 milyon varil petrol ve petrol ürünü bu boğazdan taşınmaktadır.

Çin, Hindistan, Japonya ve Güney Kore gibi Asya ülkelerine yapılan sevkiyatların önemli bir bölümü de Hürmüz Boğazı üzerinden sağlanmaktadır. Ayrıca, küresel LNG ticaretinin yüzde 20’si de bu boğazdan geçmektedir.

Şu ana kadar doğrudan bir saldırı ya da kapatma yaşanmasa da, tanker operatörleri Hürmüz Boğazı geçişlerine daha temkinli yaklaşmaktadır, bu da piyasada gemilere olan erişilebilirliği azaltmaktadır. Bu durum, yakıt taşımanın risk ve maliyetinin artmasına neden olmaktadır.

Navlun Fiyatlarındaki Artışlar Dikkat Çekiyor

Londra Menkul Kıymetler Borsası’ndan alınan bir rapora göre, Orta Doğu’dan Çin’e giden ham petrol tankerleri için referans navlunlar çatışma öncesine göre yüzde 61 artarak 72,4 Worldscale puana yükselmiştir. Diğer rotalarda da benzer artışlar gözlemlenmektedir.

Orta Doğu’dan Japonya’ya yapılan sevkiyatlar için referans navlunlar da büyük yükselişler yaşamaktadır. Bu durum, yıl başından bu yana navlun fiyatlarının ciddi şekilde arttığını göstermektedir.

İran’ın Hürmüz Boğazı’nı Kapatma Riski Düşük Gözüküyor

Uluslararası Para Fonu (IMF) ve Oxford Üniversitesi tarafından derlenen verilere göre, Hürmüz Boğazı’nı kullanan tanker sayısında belirgin bir düşüş yaşanmıştır. Bu durumun, taşımacılık şirketlerinin temkinli davranmasıyla ilişkili olduğu düşünülmektedir. Şu ana kadar boğazın kapatılması riski düşük olsa da, güvenlik endişeleri petrol taşımacılığı maliyetlerinde artışa neden olmaktadır.

Related Posts

Rekabet Kurulu’ndan Vatan Bilgisayar’a 21 milyon lira ceza

Rekabet Kurulu, Vatan Bilgisayar’a uzlaşma sonucunda 21 milyon lira ceza verilmesini kararlaştırdı.

Arabalı vapura zam! Belediye duyurdu

İzmir Büyükşehir Belediyesi İZDENİZ Genel Müdürlüğü’nün işlettiği Bostanlı ve Üçkuyular iskeleleri arasında hizmet veren araba vapurlarının ücretine zam yapıldı. Yeni tarifeye göre motosiklet 50 TL’den 75 TL’ye, otomobil 160 TL’den 200 TL’ye, orta …

TCMB açıkladı: Kısa vadeli dış borç nisanda azaldı

TCMB açıkladı: Kısa vadeli dış borç nisanda azaldı

Özel sektörün yurt dışı kredi borcu 186 milyar dolar

Özel sektörün yurt dışı kredi borcu 186 milyar dolar

Çarpışmaları önleyen devrim niteliğinde patente onay verildi: Hangi otomotiv firmasına ait?

Hyundai Motor Group’un bir üyesi olan Hyundai Mobis , otoyollarda seyir halindeyken arkadan çarpma kazalarını önlemek için tasarlanmış yenilikçi bir güvenlik sistemini tanıttı. Özellikle, sürücü otoyolda Akıllı Seyir Kontrolü’nü (SCC) kullandığında …

SIPRI uyardı: Nükleer silahlanmada yeni dönem başladı

İran-İsrail savaşının korkutan ve tüm dünyayı etkileyen en kritik noktası nükleer silahların olması. Stockholm Uluslararası Barış Araştırmaları Enstitüsü (SIPRI), küresel bazda silah kontrol anlaşmalarının kritik oranda zayıfladığına dikkat çekerek nükleer silah sahibi ülkelerin yeni bir tehdit dönemini başlattığını duyurdu.